Vanaf begin september 2012 wordt de inning van griffierechten centraal verzorgd door hetLandelijk Dienstencentrum voor de Rechtspraak (LDCR). Het LDCR in Utrecht neemt deze taak over van de rechtbanken, gerechtshoven en bijzondere colleges. Alle gerechten dragen dan ook met ingang van 1 september 2012 hun financiële administratie over aan het Landelijk Dienstencentrum.
Voor professionele partijen zoals advocaten, notarissen, deurwaarders, gemachtigden van gemeenten, werknemersorganisaties en rechtsbijstandverzekeraars die regelmatig, namens hun cliënten, rechtszaken indienen dan wel rechtshandelingen laten verrichten, betekent de centrale inning van griffierechten een vereenvoudiging van de administratie:
- Eén administratie, één nota
Op één factuur treffen de professionele partners de heffing van al de lopende zaken bij de diverse gerechten aan. - Tijdige betaling
Het verschuldigde griffierecht wordt, via de landelijke rekening-courant, geacht te zijn betaald op het moment dat het griffierecht is verschuldigd. De betreffende zaken kunnen daardoor direct in behandeling worden genomen. - Digitaal overzicht
De professionele partners ontvangen maandelijks digitaal een overzicht en de bijbehorende nota op een internetportaal speciaal ingericht voor de rechtspraak. De Rechtspraak heeft daartoe een overeenkomst gesloten met Post NL.
Bron: rechtspraak.nl